Radosť z aktivít a pozitívny vzťah je stavebným kameňom rozvoja schopností detí
Rozvoj schopností
Na individuálnych stretnutiach sa zameriavame na rozvoj spolupráce, kognitívnych schopností, reči, komunikácie a hry. Využívam princípy ABA terapie (nie som certifikovaná ABA terapeutka), poznatky z vývinovej psychológie. Som certifikovanou lektorkou Baby signs® a výmenného komunikačného systému VOKS (alternatívna a augmentatívna komunikácia)
Jedna individuálna rozvojová aktivita trvá 45 minút. 5-10 minút je určených na konzultáciu s rodičom a na zodpovedanie prípadných otázok.
Dôraz kladiem na ciele (kognitívne schopnosti, porozumenie reči, komunikácia) a na spoluprácu - princípom niečo za niečo, budovanie pozitívneho vzťahu a rozvoj hry.
Na to, aby sme dosiahli spoluprácu je dôležité vychádzať z motivácie dieťaťa. Tak postupne rozširujeme záujmy dieťaťa, zlepšujeme hru a kooperáciu. V interakcii rozvíjame komunikáciu (gestá/obrázky/slová). Na to, aby sme pracovali na cieľoch je potrebné vybudovať vzťah, ktorý budujeme v neposlednej rade vďaka láskavému a empatickému prístupu. Potom prichádzajú na rad nejaké požiadavky, ktoré závisia od miery motivácie a spolupráce.
Počas stretnutia striedame prácu na koberci a prácu za stolíkom. Pracujeme na tom, aby dieťa vydržalo spolupracovať za stolom čo najdlhšie - s využitím obľúbených pochutín, predmetom alebo hračiek.
Pre koho je rozvoj schopností vhodný
- deti s oneskoreným psychomotorickým vývinom a/alebo s podozrením na autizmus (od 2 rokov) - rodičia často nevedia, ako so svojim dieťatkom komunikovať, ako ho zaujať, motivovať. Nebavia ho žiadne hračky, nevydrží venovať pozornosť spoločným hrám a aktivitám. Býva často frustrované, lebo nevie vyjadriť svoje potreby inak ako plačom alebo ťahaním rodiča za ruku, nerozumie požiadavkám, na zmeny rutín reaguje negatívne.
- deti s autizmom - ako rozvíjať dieťa, ktoré vníma náš svet inak. Priblížiť sa mu, získať si jeho dôveru a spoločne pracovať na jeho silných stránkach a pomôcť mu vyjadriť svoje potreby, spolupracovať, striedať sa, vydržať splniť úlohu. Rozvíjať porozumenie, kognitívne schopnosti. V neposlednom rade zažiť úspech z dobre spravenej práce.
- deti s poruchami reči - rodičia často chcú pre svoje dieťa intenzívnejšie terapie (1x mesačne logopédia im nemusí stačiť), prípadne dieťa u logopéda nespolupracuje (nevyhovuje mu edukatívny prístup), má úzkosť z nových prostredí, ľudí, ak potrebuje viac času na hru prístupom "učenie hrou", resp. zakomponovaním cieľov do intervencie tak, že dieťa nebude cítiť stres, že musí podať výkon.
- deti s genetickými syndrómami, ktoré majú podobné prejavy ako deti s autizmom.
Prístup ku každému dieťatku je citlivý a individuálny. Snažím sa v prvom rade získať si dôveru a na tom je už ľahšie budovať a učiť nové schopnosti a návyky.
